23 Σεπ 2008

Η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία στο Settembre Musica Τορίνο - Μιλάνο

Στις 16 Σεπτεμβρίου η εφημερίδα "τα Νέα" δημοσίευσαν άρθρο με τίτλο "από τη Βυζαντινή Χορωδία του Λυκούργου Αγγελόπουλου. «Εξαγωγές» νέας ελληνικής μουσικής με ήχους από την αρχαιότητα και το Βυζάντιο". http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=87047&ct=4
Tο δημοσίευμα της εφημ. "τα Νέα" δεν ευσταθεί. Ούτε τριμερές είναι ούτε τρίπτυχο το έργο του Σωτ. Φωτόπουλου και δεν αναφέρεται σε παλαιοχριστιανική και βυζαντινή μουσική Παράδοση. "Τρίπτυχη" ήταν όλη η Συναυλία! Το έργο του Σωτ. Φωτόπουλου αφορούσε μόνο στο 3ο μέρος των Συναυλιών, οι οποίες δόθηκαν στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Τορίνο - Μιλάνο. Το έργο του Φωτόπουλου, αναπτυσσόμενο σε 5 φωνές, είναι "ένα σύνολο από διάφορες τεχνοτροπίες της έντεχνης μουσικής δημιουργίας, (όπως αναφέρουν τα "Νέα") προσαρμοσμένες στην ελληνική μουσική θεωρία, όπως έφθασε στις μέρες μας μέσα από τη βυζαντινή παράδοση". Δηλαδή, κίνηση 4 φωνών βασισμένη στα τετράχορδα ή πεντάχορδα των Ήχων της μουσικής μας και ισοκράτημα. Το κείμενο του έργου έχει ως εξής: "Αγώνα πρόσταξες Κύριε. Πανόλεθρος! Ανατείνουμε τα βλέμματα προς Εσένα". Είναι σύγχρονη μουσική σύνθεση (για τους μη κατέχοντες, ενδεικτικά αναφέρω τον Ξενάκη, χωρίς να έχει σχέση το έργο με αυτόν), πλησιάζει στην ατονική ή σειριακή μουσική σύνθεση, η οποία όμως έχει τονικό κέντρο (ισοκράτημα). Η σχέση του έργου με την Βυζαντινή είναι ότι κινείται με τα διαστήματα των Ήχων μας και συνεχώς (κάποιες φορές και σε κάθε μέτρο) αλλάζει Ήχο ή και Γένος. Πάντως εμένα μου θυμίζει σε ένα σημείο (στην αρχή της ανάπτυξης του "ανατείνουμε" το έργο "Πύρινες γλώσσες" του Γιάννη Χρήστου). Το έργο διηύθυνε ο Αναστάσιος Συμεωνίδης.
Το 1ο και το 2ο μέρος (χωρίς διακοπή) αφορούσε σε ύμνους από την πρώτη Εκκλησία έως τον 19ο αιώνα. Δεν είναι έργο του Φωτόπουλου, ως αναφέρθηκε από τα "Νέα". Τα μέλη που ερμηνεύθηκαν από την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία είναι: α΄) Ο Τριαδικός Ύμνος της Οξυρύγχου, β΄) Το παλαιορωμαϊκό "αλληλούια", αντίφωνο με ελληνική στιχολογία που εψάλετο στην Ρώμη, γ΄) Προσκυνούμεν τον Σταυρόν Σου - Adoramus crucem tuam (ελληνικά - λατινικά) με στιχολογία από τον ΚΑ΄ ψαλμό, δ΄) Κοινωνικόν της Κυριακής (Αινείτε) του Μανουήλ Γαζή, δίφωνο (σημ. με απόσταση 4 φωνών και όχι primo - secondo) σε εξήγηση του Μιχ. Αδάμη, ε΄) Κύριε Ελέησον, το Παρακλητικόν (της Χειροτονίας) σε Ήχο Β΄, ς΄) Η Α΄ στάσις των Τυπικών σε μέλος της Αγιορειτικής Προφορικής Παραδόσεως, ζ΄) Ο Χερουβικός Ύμνος, μέλος Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, σε Ήχο Γ΄, η΄) Άξιον εστίν το αρχαίον σε Ήχο Β΄, θ΄) Ο Κοινωνικός Ύμνος της Κυριακής (Αινείτε) σε μέλος Ιω. Κουκουζέλους, Ήχος πλ. Α΄ και ι΄) Κράτημα σε Α΄ Ήχο υπό Ιω. Κουκουζέλους. Δ/νση Χορού: Λυκούργος Αγγελόπουλος.
Οι Συναυλίες δόθηκαν σε: Μιλάνο, 19 Σεπτ., Εκκλησία San Alessandro και Τορίνο, 20 Σεπτ., Εκκλήσία San Domenico.
Φωτό από την prova generale στον Ναό του San Domenico - Τορίνο, στην πρώτη διακρίνονται από αριστερά πρώτη γραμμή, Αντ. Αετόπουλος, Λυκ. Αγγελόπουλος, Στέφ. Σουλδάτος, Σπ. Ασπιώτης, στην 2η φωτό διακρίνεται και ο συνθέτης δεξιά, ο οποίος δίνει οδηγίες και κάτω ο Μαέστρος της "Ωδής Α΄, Αναστάσιος Συμεωνίδης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: